Το ημερολόγιο του 2012 του Συλλόγου Φίλων Σκιρίτιδας έχει ως θέμα την
«Προσωπική Εργασία». Έναν θεσμό που οι παλιότεροι όχι απλά θυμούνται αλλά
νιώθουν περήφανοι που κάποτε τον
υπηρέτησαν. Έναν θεσμό που οι νεότεροι όχι μόνο δεν πρόλαβαν αλλά δεν τον
γνωρίζουν καν. Όχι μόνο δεν τον γνωρίζουν αλλά αγνοούν ότι πολλά από τα έργα
υποδομής που βλέπουν στο χωριό μας δεν τα ‘φτιαξε μόνο του το κράτος αλλά οι
πατεράδες τους και οι παππούδες τους.
Ήταν τη
δεκαετία του ’50, τότε που η πληγωμένη – απ’ τον πόλεμο και την κατοχή – Ελλάδα
προσπαθούσε να σταθεί ξανά στα πόδια της. Τότε
δημιουργήθηκε ο θεσμός της «προσωπικής εργασίας», μια ιδιότυπη μορφή
εθελοντισμού που λειτούργησε στα πλαίσια των μικρών κοινοτήτων και συμμετείχαν
ολόκληρες τοπικές κοινωνίες, άντρες και γυναίκες.
Αυτά συνέβαιναν τον καιρό της
φτώχειας, τις δεκαετίες του ‘50 και του ‘60 ως τις αρχές του ΄70. Τότε
που, η συμμετοχή όλων στα τοπικά έργα
θεωρούταν αυτονόητη
υποχρέωση. Αν έπρεπε να κατασκευαστεί ένας δρόμος, όλοι, εξ ίσου, θα συμμετείχαν. Και συμμετείχαν όλοι, με ότι μέσο διέθετε ο καθένας. Κασμάδες, τσάπες, ξινιάρια, φτυάρια, βαριοπούλες, κ.ά …
Συμμετείχαν χωρίς δυσφορία και χωρίς
δισταγμό σε μια κοινή υπόθεση. Ήταν τέτοιος ο ζήλος τους που, αν τους ζητούσες
ιδιωτική απασχόληση τις ημέρες της δημόσιας υποχρέωσής τους, με υπερηφάνεια σου
δήλωναν πως δεν θα μπορούσαν γιατί είχαν «προσωπική εργασία».
Με τον τρόπο αυτό φτιάχτηκαν σημαντικά έργα και
υποδομές προκειμένου να καλυφτούν καθημερινές ανάγκες τους. Έτσι φτιάχτηκαν σχολεία,
εκκλησίες, δρόμοι, καλντερίμια, γεφύρια, βρύσες, υδρευτικά έργα, κ.ά.
Οι καιροί, όμως άλλαξαν και μαζί άλλαξαν οι
άνθρωποι και οι αξίες τους. Φτάσαμε στην εποχή της ευημερίας και της
καλοπέρασης. Είμαστε πια στην εποχή όπου κάποιοι που δεν κάνουν τίποτα κατηγορούν τους άλλους γιατί δεν τα έκαναν
όλα. Στη νοοτροπία της απαίτησης των πάντων από τους αρμόδιους φορείς αλλά της μηδενικής υποχρέωσης. Έχει δημιουργηθεί
και έχει αναπτυχθεί ένας ιδιότυπος ανταγωνισμός
στο ποιος θα πάρει τα περισσότερα αλλά θα δώσει τα λιγότερα.
Και όταν οι κοινωνικές και οι ηθικές
αξίες απαξιώνονται και ευτελίζονται, οι
κοινωνίες οδηγούνται στην παρακμή και το
μαρασμό.
Ας βγούμε λοιπόν απ’ το τέλμα του ατομισμού, της
απάθειας, και της ηθικής χρεοκοπίας. Ας φέρουμε
ξανά στην καθημερινότητά μας το φιλότιμο, τη συλλογικότητα, την αλληλεγγύη, την
ανιδιοτελή προσφορά...
Να αναζητήσουμε δράσεις και πρωτοβουλίες που θα
βελτιώσουν τη ζωή μας. Να πειστούμε πως οι προσδοκίες βρίσκονται κυρίως ανάμεσά μας. Να προτάξουμε το
«εμείς» μπροστά από το «εγώ». Να αρχίσουμε να συμμετέχουμε ξανά σε κοινά έργα
με νέες «προσωπικές εργασίες».
Το χρωστάμε στις επόμενες γενιές...
*Γράφτηκε από Συγχωριανό μας ,τον οποίο και ευχαριστούμε για την αποστολή του κειμένου σε εμάς.
**Την φωτογραφία την βρήκαμε εδώ
**Την φωτογραφία την βρήκαμε εδώ
Πολύ καλό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω όμως ότι μερικά από αυτά που νοσταλγικά αναφέρει η ανάρτηση δεν ήταν και τόσο ιδανικά.
Η προσωπική εργασία ήταν υποχρεωτική οπότε δεν είχε καμία σχέση με εθελοντισμό. Μερικοί τη θεωρούσαν αγγαρεία.
Υπήρχαν περιπτώσεις που κάποιοι είτε δεν μπορούσαν τη μέρα που είχε ορισθεί ή είχαν κάποια οικονομική άνεση και πλήρωναν άλλους για να δουλέψουν στη θέση τους. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να απαξιωθεί ο θεσμός και να θεωρείται κατά κάποιο τρόπο "παρακατιανό" να πάει κάποιος για προσωπική εργασία. Θα έλεγα ότι είχε καταλήξει στη λογική που επικρατούσε πριν από λίγα χρόνια "τι κάθεσαι και ζορίζεσαι, πάρε έναν Αλβανό".
Μακάρι να αλλάξουμε τις νοοτροπίες μας και κάποια στιγμή να ισχύσουν όσα αναφέρονται στον επίλογο.
ΑΠΧ