της Αναστασίας Γιάμαλη (ενθέματα)
Σσσσς… αρχίζει το σόου… Πατέντα φερμένη από την Αυστραλία, μας προειδοποιεί, πριν ξεκινήσει, πως «το πρόγραμμα που ακολουθεί περιέχει τοποθέτηση προϊόντος». Δυστυχώς, δεν πρόκειται μόνο για την τοποθέτηση του βουτύρου- χορηγού, αλλά και για τα πιτσιρίκια που με τη συναίνεση, την υπογραφή και, ακόμη χειρότερα, τις ευλογίες των γονιών τους χρησιμοποιούνται ως αναλώσιμα σε μια βιομηχανία θεάματος που δεν έχει φραγμό, πολλώ δε μάλλον όταν αφορά παραγωγές μηδενικού κόστους. Είκοσι χιλιάδες ανήλικα, ή μάλλον είκοσι χιλιάδες οικογένειες, δήλωσαν συμμετοχή στο παιδικό ριάλιτι Junior Masterchef του MEGA, με την ελπίδα να επιλεγεί το βλαστάρι τους και να λύσουν το ατομικό τους πρόβλημα ανάμεσα σε φινόκιο, ραντίτσιο και πουρέ σελινόριζας, σε μια κοινωνία αλλοτριωμένη και αποδιοργανωμένη.
Οι μικροί παίκτες, το είπαμε, πρέπει να
ικανοποιήσουν τη φαμίλια τους την οποία εκπροσωπούν και η οποία
εγκληματεί στέλνοντας τα εκεί, να προβάλλουν το «άγουρο» εγώ τους στο
οποίο φρόντισαν οι γονείς να εσωτερικεύσουν όλες τις παθογένειες του
συστήματος, που μπροστά σε φώτα και κάμερες μεγεθύνονται αλλάζοντας
κλίμακα. Ο πάντα παρών «Μεγάλος Άλλος» του Λακάν, ο μόνιμα παρών
παρατηρητής που ενσωματώνει όλες τις κοινωνικές διαδικασίες, είναι
περισσότερο παρών παρά ποτέ στο στούντιο, πιέζοντας τους μικρούς σεφ να
είναι περισσότερο σεφ παρά παιδιά. Έτσι, οι συμμετέχοντες γίνονται βορά
στο πανελλήνιο, προς χάριν μιας καριέρας που φαντάζει μάλλον χλωμή.
Αξέχαστα θα μείνουν τα δάκρυα της μάνας όταν δοκίμασε τους ψαροκεφτέδες
της κόρης…
Είναι προκλητικό, σε μια Ελλάδα στην
οποία επιστρέφουν τα συσσίτια στα σχολεία, το παιδί του άνεργου να
βλέπει τον μικρό Αγαμέμνονα, να μαγειρεύει καραβίδες και αστακούς, ενώ
εκείνο είχε για μεσημεριανό τη γαρνιτούρα του πιάτου. Από την άλλη,
μπορεί πάντα να αγοράσει κάποιο από τα τρία ομότιτλα επιτραπέζια και να
φάει τον αστακό από πλαστελίνη.
Είναι δύσκολο να αλλάξουμε ζωή αν δεν
αλλάξουμε όνειρα. Αλλά, όλα κι όλα , το σύστημα έχει προβλέψει τα πάντα·
οι σημερινοί παραγωγικοί εικοσιπεντάρηδες είναι άνεργοι, γενιά χαμένη
δηλαδή, οι αμέσως επόμενοι δεκαεφτάρηδες ασχολούνται με το facebook
αποδεικνύοντας με φωτογραφικά ντοκουμέντα πως πήγαν ακόμη και μέχρι το
περίπτερο, και η επόμενη γενιά των δεκάχρονων αναπαράγει τη ματαιοδοξία
της μαμάς και της κοινωνίας. Η σάλτσα μπισκ όμως δεν έδεσε και το
σύστημα απέτυχε.
Η Αναστασία Γιάμαλη είναι δημοσιογράφος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου